Het kan lijken dat een elektrische auto qua modellen niet veel verschillen, alleen is dat niet waar. Het merk en model bepaalt het verbruik van de auto. Eigenlijk net zoals bij een brandstof auto.
Berekening kilometers bij elektrische auto
Net zoals een brandstof auto heeft een elektrische auto te maken met maximale oplaadmogelijkheid waarmee hij kilometers kan rijden. Als de tank vol is bij een brandstof auto kan je niet blijven tanken. Aan de hand van het merk en model weet je hoe zuinig die auto is.
Een fabrikant geeft dan een indicatie aan, bijvoorbeeld met 1 liter brandstof 23 kilometer rijmogelijkheid. Een soortgelijke gedachtegang heeft de elektrische auto met verbruik van energie.
Daarnaast kan de berekening van de fabrikant afwijken van de realiteit, omdat andere factoren meespelen. Zo heb je bijvoorbeeld bij een brandstof auto meer verbruik als je wat doorrijdt. Echter geldt dit dus ook bij een elektrische auto. Tesla modellen kunnen zich daarnaast ook bij het remmen een beetje opladen, zodat de energie die vrijkomt niet verloren gaat.
Om een duidelijk antwoord te vinden op de vraag: hoeveel verbruikt een elektrische auto kunnen we het beste een aantal automodellen vergelijken.
1) Tesla model X
De Tesla model X heeft het bedrijf van januari 2017 tot mei 2019 geproduceerd en geleverd. Dit model kent een elektrische aandrijflijn, een actieradius van 565 km en levert een max vermogen van 417 pk.
2) BMW i3
Net zoals vele grote merken heeft ook BMW een elektrische auto op de markt gelanceerd. BMW heeft dit model BMW i3 genoemd. De auto werd in 2018 gelanceerd. De BMW i3 heeft een actieradius van ongeveer 310 km en levert een max vermogen van 170 pk.
3) Hyundai IONIQ
Hyundai IONIQ is een elektrische auto wat zich heeft vernieuwd. Met name is de vernieuwing terug te zien in de elektrische accu. De Hyundai IONIQ wat vanaf mei 2019 op de markt is heeft een krachtiger 38,3 kWh batterij. De Hyndai IONIQ heeft een actieradius van ongeveer 294 km en levert een max vermogen van 120 pk.
Het verschil
De keus voor een auto is iets persoonlijks. In de meeste gevallen heb je je voorkeur voor een merk. Je baseert je keuze op je kennis, ervaring of de interesse die je hebt. De ene auto is dus daarom ook niet beter dan de ander. En vooral nu in deze tijd wanneer bijna alle merken een elektrische variant uitbrengen blijft het een persoonlijke keuze om bij je voorkeursmerk de elektrische auto te kopen of zijn juist je wensen te vinden bij een ander merk.
Dat maakt dat het goed is om verschillende elektrische modellen met elkaar te vergelijken voor een goede prijs-kwaliteitsverhouding. De ene auto biedt misschien meer dan de ander, maar daar hangt ook een prijskaartje aan vast.